Venemaa riiklik transpordi järelevalveamet Rostransnadzor keelas Eesti riigile kuuluva EVR Cargo Tapa depoos remonditud vagunite kasutamise Venemaal.
- EVR Cargo juhatuse esimees Ahto Altjõe sõnul on neil Venemaal suur probleem. Foto: Eikr Prozes, Äripäev
EVR Cargo juhatuse esimees
Ahto Altjõe ütles Äripäevale, et Venemaa keeld segab nende tööd palju ja segadus on suur. „Me ei tea üldse täpselt, millised vagunid võivad keelu alla sattuda ja millised mitte,“ ütles ta. „Iga päev mõtlen, et äkki saan täna konkreetse vastuse, kuid senimaani pole saanud,“ lisas ta.
Ametliku teate kohaselt on ettekirjutus EVR Cargo Tapa depoole seotud 9. septembril kella kolme paiku öösel juhtunud õnnetusega Sverdlovski oblastis Šalja peatuse läheduses, vahendas Venemaa riiklik uudisteagentuur Interfax. Kokku oli rongis 68 vagunit, millest neli jooksid rööbastelt maha. Kahjustada sai ligi 100 meetrit raudteed. Õnnetuses keegi viga ei saanud.
Oma teates tõi Rostransnadzor õnnetuse põhjusena välja ebakvaliteetselt remonditud vaguni, mille omanikuks on Eesti firma, keda küll ei nimetata. Kõnealune 2009. aastal ehitatud vagun remonditi Tapal selle aasta 21. veebruaril. Rostransnadzori keeld kehtib, kuni vagunid on viidud kooskõlla Venemaa seadustega.
Ettevõttele kõva löök
Altjõe sõnul ei olnud õnnetuses süüdi EVR Cargo platvorm, vaid tegu oli mitme asjaolu kokkulangemisega. Näiteks polnud tema sõnul teed korras ja rongi vagunid polnud kõige paremini komplekteeritud. „Seetõttu surutigi meie platvorm teiste vahelt välja,“ märkis Altjõe.
Rööbastelt sõitis maha neli vagunit ja kasutamiskeelu said kõik EVR Cargo vagunid, mis on sel aastal remonditud Tapa depoos. Kokku puudutab keeld Altjõe andmetel 1357 vagunit. Üle poole neist on EVR Cargo kliendi omad ja ülejäänud kuuluvad EVR Cargole. EVR Cargole kuulub kokku 3000 vagunit.
EVR Cargo püüab praegu pääseda keelu alt. Selleks tuleb tõenäoliselt vagunid üle vaadata, kuid Altjõe sõnul pole nad Venemaalt saanud selget vastust, kuidas ja kus vagunid üle vaadata tuleb. „Ei saagi aru, milles see probleem täpselt on,“ ütles ta, lisades, et vagunite rööbastelt maha jooksime pole Venemaal harukordne. "Seda juhtub seal praktiliselt iga nädal,“ ütles ta.
Altjõe lisas, et 16. oktoobril vaatasid Eesti tehnilise järelevalve ja Eesti Raudtee spetsialistid EVR Cargo vagunid üle ja mingeid puudusi ei leitud. „Seega võin rahulikult öelda, et jätkame kenasti tööd ja probleemi pole. Mingit ettevõtte sulgemist või Tapa depoo koondamist plaanis pole,“ ütles ta.
- EVR Cargole kuuluv Tapa vagunidepoos remonditud vagunitele kehtib Venemaal liikumiskeeld. Foto: Tiit Blaat Delfi/Eesti Ajalehed
Karm karistus
Transpordi- ja ekspedeerimisfirma Russian Estonian Rail Services ASi peadirektor Ervin Hasselbach nimetas Tapa depoos remonditud vagunitele pandud keeldu liiga karmiks. “Kasutusele on võetud rangemad meetmed, kui oleks mõistlik. Igas depoos võib mingi viga juhtuda,” on Hasselbachi hinnang Rostransnadzori otsusele. “Et viga oli, eitada ei saa. Eks asi on lihtsalt konkurentsis, see on kasulik Vene depoodele.”
Eestis on kaks raudteeveeremi remondiga tegelevat depood, mis asuvad Valgas ja Tapal. Valga depoo kuulus varem Hasselbachi juhitavale firmale, kuid mullu ostis depoo Oleg Ossinovski ettevõte Skinest Rail.
Hasselbach rõhutas, et keeld ei puuduta ainult Eesti vaguneid, vaid kõiki, mis kindlal perioodil Tapa depoos remondis olid. “Uuesti tuleb vagunite atesteerimine läbi viia, mis on kallis lõbu,” ütles Hasselbach, täpsustades, et ühe vaguni plaaniline remont maksab umbes 1200 eurot, millele lisandub transpordikulu. “Rääkisin ühe asjatundjaga, kes ütles, et viga oli seotud vaguniraamiga,” teadis Hasselbach septembris juhtunud õnnetuse kohta.
Vagunid jäävad tööta
“Minusse see ei puutu, ma ei arva sellest mitte midagi,” ütles Skinest Rail ASi nõukogu esimees Oleg Ossinovski esmalt, kuid tõdes, et siiski on ka nemad keeluga seotud, sest erinevatel põhjustel läks kolm vagunit Valga depoo asemel remonti just Tapale. Ossinovski leiab, et Rostransnadzori kehtestatud piirang on täiesti tavaline ja mõistlik. “Olen aru saanud, et õnnetus juhtus EVR Cargo vaguniga,” märkis Ossinovski.
Ossinovski sõnutsi keeld siinset raudteetransporti ei kahjusta. “Kui üldist pilti vaadata, siis liigub üle miljoni vaguni – 3000 neist, mis praegu välja jäid, on väga väike arv. Muidugi on piirang probleem igale vagunite omanikule, aga transporti see ei mõjuta. 3000 vagunit seisab lihtsalt tööta.”
No component for type: contentPartInfopank
Kui Hasselbach ütles, et konkurentidele on piirang kasulik, siis Ossinovski temaga ei nõustu. “Täielik rumalus. Need tuhat vagunit, mida Tapa depoo aastas remondib, on miljoni kõrval nagu ei midagi. On Tapa depood või ei ole, on üldse Eestit või ei ole – mitte keegi ei taju seda (piirangut – toim). Ei ole vaja otsida tagamõtet. Ei ole kedagi, kes tahaks liiga teha õnnetule EVR Cargole. Kellelgi pole sellest külma ega sooja.”
Seotud lood
Tänapäeval ei räägita videokaameratest enam ainult objektide turvalisuse tagamise kontekstis. Tehnoloogia kiire areng on muutnud videovalve lahendused mitmekülgseteks tööriistadeks, mis pakuvad palju enamat kui pelgalt valvet.